עורכי דין יקרים, האם העסק שלכם ממותג כפרארי או סוזוקי? למבורגיני או סובארו? האם זה משנה בכלל? קראו ובדקו את עצמכם.
כשאנחנו נוסעים בכביש, כמעט תמיד נרים עינינו ונשתאה ממכונית יוקרה שחולפת לידינו במקרה. מזדות, טויוטות וקיאות יש הרבה. זה לא שהן לא טובות, ולרוב הן בהחלט מבצעות את עבודתן נאמנה, אבל הן לא מרשימות יותר מדי אף אחד.
אם אתם שואלים איך זה מתקשר לעיסוק שלכם, סימן שהגעתם למקום הנכון.
ספוילר: לדרך שבה אתם מציגים ומראים את עצמכם ואת עיסוקכם, יש השפעה על הלקוחות שפונים אליכם – מבחינת כמות, איכות וסוג.
בואו נתחיל לצלול לפרטים.
נראות המשרד ומיקומו
משרדי עורכי דין הם רבים ומגוונים. יש משרדים שממוקמים במתחם עורכי דין מפואר בתל אביב כמו זה למשל, יש משרדים שממוקמים בבניין קטן וישן במקום נגיש ומרכזי, יש משרדים שממוקמים בפריפריה, יש עורכי דין ששוכרים חדרים בבניין משרדים ויש עורכי דין שעובדים מהבית.
מובן שלכל עורך דין התקציב שלו והשיקולים שלו, ומובן שלא כל אחד יכול להרשות לעצמו לשכור קומה במגדלי אלון למשל. אבל, כדאי לשים לב ולקחת בחשבון מספר נקודות:
* לקוחות מתרשמים ממקומות יפים ויקרים. סביר להניח שחברה בע"מ שתחפש עורך דין מסחרי, תתרשם מכך שהמשרד שלו נמצא במקום יוקרתי ונחשב. נכון, זה לא הפרמטר היחיד ומלבדו יש שיקולים אחרים שלחלוטין על הפרק, אבל יש לקחת עניין זה בחשבון.
* לקוחות ירצו להגיע למשרד שנמצא יחסית קרוב אליהם. גם אם הם שמעו על עו"ד מצוין בצפון הארץ, אם הם גרים במרכז, הם יעדיפו לשכור עו"ד במרחק סביר ממקום מגוריהם או עיסוקם.
* לא רק חיצוניות המשרד חשובה והבניין שבו הוא ממוקם. מה קורה בכניסה למשרד? האם יש לובי נעים להמתנה? האם ישנו אזור קטן שמיועד לשתייה ולאוכל? האם החדרים מרווחים דים? האם יש חדר נפרד לישיבות? חשוב לשים לב לכל אלו, שכן הכניסה למשרד לא מתחילה ונגמרת עם הכניסה לבניין. חשוב שהמשרד עצמו ישרה אווירה טובה ונינוחה על הלקוח שמגיע לפגישה אתכם.
איכות הצוות המקצועי והמנהלי
אמנם התחלנו בפן החיצוני, אך הדיון לא יהיה שלם ומלא מבלי להתייחס בצורה מפורטת ומפורשת לפרמטר העיקרי שמשפיע על לקוח פוטניצאלי שמחפש לשכור עורכי דין – איכות עורך הדין. עד כמה עורך הדין מקצועי? מה הניסיון שלו? האם ייצג בתיקים רבים דומים לתיק הרלוונטי? האם זכה להצלחות בבית המשפט? האם עורך הדין מגלה יצירתיות? האם הוא יודע לפתור סכסוכים ומחלוקות בצורה מהירה ויעילה גם יחד? שאלות אלו ואחרות ישפיעו על בחירת עורך הדין. מעבר לכך, אם עורך הדין עובד בשיתוף עם עו"ד נוסף ממשרדו, חשוב מאוד שגם עורך הדין הנוסף יהיה איכותי ובקי בחומר, שכן הלקוח לא יהיה מרוצה, בלשון המעטה, אם יגלה שחלק מהמסמכים נכתבים ע"י עו"ד חסר ניסיון וידע מספק, והם נופלים ברמתם מאלו שנכתבים ע"י עורך הדין שאת שירותיו שכר.
הלקוח לא בוחר את הצוות במנהלי – הוא אינו מכיר את המזכירה שיצטרך להתנהל מולה לפרקים וגם לא את המתמחה במשרד. כאן, חובת ההוכחה מוטלת על עורך הדין – מוטב כי הצוות המנהלי והמקצועי במשרדו יהיה מנוסה, איכותי ונעים. ללקוח לא יהיה נעים להגיע למשרד אם יצטרך להמתין זמן ממושך בשל תיאום לוקה בחסר, או אם יגלה כי מתמחה לא הגיש לבית המשפט בשם עורך הדין כתב טענות בזמן.
זכרו: בחירת הצוות במשרדכם משפיעה באופן ישיר על הלקוחות שלכם.
תודעת שירות מפותחת
אף לקוח לא רוצה שיתייחסו אליו כלאחר יד. מעבר לכך שחשוב שהצוות יהיה מקצועי ואיכותי, חשוב שיהיה נעים ושירותי. אתם, עורכי הדין, והצוות שאתם מעסיקים במשרד. זכרו, שגם אם אתם עמוסים ועסוקים, יש להתייחס לכל לקוח בצורה יפה ומכובדת. לקוח שירגיש שלא מתייחסים אליו כך, ימהר לנטוש ולעבור למתחרים.
כיום, בעידן שבו חוויית השירות חשובה ומקבלת התייחסות נרחבת, חשוב שתקפידו על מתן יחס ראוי, לבבי, אישי וכן על זמינות ואדיבות.
מיקוד בנישה אחת או יותר?
לפעמים זו שאלת מיליון הדולר. האם המשרד שלכם מתמקד בתחום עיסוק אחד וכך ממצב עצמו כבעל אוטוריטה בתחום, או שהמשרד מתמחה בכמה תחומים וכך נותן ללקוח מעטפת כוללת לכל צרכיו המשפטיים.
ונסביר: משרדי עורכי דין שעוסקים בדיני משפחה, למשל, הם לרוב נישתיים. מדובר במשרדים לא גדולים, בהם מועסק לרוב מספר חד ספרתי של עורכי דין, והם ידועים כמומחים בתחומם.
לעומתם, משרדים שעוסקים במשפט אזרחי-מסחרי נעים ממשרדים קטנים, לבינוניים לגדולים וגדולים מאוד. במשרדים הגדולים ייתכן שתהיה גם מחלקה שעוסקת בדיני משפחה, וכך לקוח שמגיע לצורך טיפול בעסקה גדולה, ובהמשך מחליט (ללא קשר) להתגרש, נתבע ע"י אשתו, נזקק לעריכת הסכם ממון וכד', יוכל לקבל שירות מאותו משרד שהוא כבר מכיר וסומך עליו, מבלי לחפש אחר עו"ד אחר.
אז מה עדיף? משרד נישתי שממוקד בתחום מסוים וידוע כעילוי בתחום זה או משרד גדול שנותן שירות בתחומים נוספים שיכולים לסייע ללקוח? התשובה קצת יותר מורכבת מ"כן" או "לא" ותלויה בשאלה לאן אתם מכוונים, לאיזה קהל יעד, לכמה לקוחות ואיך אתם רוצים שיתפסו אתכם ואת עיסוקכם.
דירוג משרדי עורכי דין
אם אתם פעילים ברשתות החברתיות, ודאי אתם נתקלים לא אחת במשרדים ששמחים לבשר ולשתף כי הם נבחרו למשרדים המובילים במסגרת דירוגים כמו זה של "בר סמכא" למשל. ומה איתכם? למה אתם לא שם? עד כמה חשוב להופיע בדירוג?
ובכן, ראשית, הסירו דאגה מלבכם – זה לא שלקוח פוטנציאלי לא ישכור את שירותכם אם אתם לא מופיעים בדירוג כזה או אחר. עם זאת, זוכרים שדברנו על כך שנראות המשרד משפיעה? ובכן, גם הדירוג משפיע. לקוח שמתעניין במשרדי עורכי דין, ורואה שמשרד פוטנציאלי שהוא שוקל לבחור בו נבחר במסגרת הדירוג הנ"ל או דירוג אחר, יקבל, ככל הנראה, מוטיבציה חזקה לפנות אליו ולשכור את שירותיו. איך עושים זאת ואיך נכנסים לדירוג? השקיעו בכך זמן, למידה ומאמץ, שייתכן כי ישתלמו לכם.
מיתוג ודיגיטל
מה עם אתר אינטרנט ונוכחות ברשתות החברתיות? יש לכם לינקדאין פעיל? דף פייסבוק עסקי? אינסטגרם? האם האתר שלכם מעודכן, ברור ועשיר במידע?
היום, על סף שנת 2023, אתם לא יכולים להרשות לעצמכם להישאר מאחור בתחום הזה.
אם אתם רוצים שלקוחות פוטנציאליים יתרשמו מכם, קחו בחשבון שהדבר הראשון שהם יעשו כשישמעו עליכם (או כשימצאו אתכם באופן יזום בגוגל) הוא לבדוק פרטים רלוונטיים, כלומר: לקבל מידע עליכם ועל העיסוק שלכם דרך אמצעי הדיגיטל השונים.
ודאי שאם יש לכם אתר שחווית המשתמש שלו היא כמו בנהיגה בפרארי, תקבלו על כך נקודות, כי בסופו של דבר, למה לנהוג בפיאט, הרי יותר נעים לנהוג בפרארי, נכון?
לסיכום – בימינו, עם התפתחות הטכנולוגיה ומתן דגש על שירות, מקצועיות ואיכות, חשוב שתבחנו היטב איך אתם מציגים את עצמכם לעולם, איך הלקוחות רואים אתכם ומה ניתן לשפר או לעשות כדי למקסם את הנראות והנוכחות המקצועית שלכם.
הכתבה באדיבות קוליגז מתחם עבודה ונטוורקינג בת"א לעורכי דין בלבד